De kriminella gängen, på media

Vi brukar tala om ”lagens långa arm”. Genom åren har det fått en vidare betydelse. Man talar om ”long-arm jurisdiction”. Normalt, enligt hävdvunnen internationell rätt, är alla rättsväsenden endast nationella. Varje nation har rätt att stifta sina egna lagar, dom gäller inom landets erkända gränser, och för de som vistas eller är bosatta inom landet, och i vissa fall när landets innevånare befinner sig i andra länder.

En domstol i det forna Kina

Med en ”jurisdiction”, eller jurisdiktion, menas det rättsförvaltningsområde, det territorium, där en lag kan tillämpas och där rättskipning kan genomföras. Det går till exempel inte att tillämpa svensk trafiklagstiftning i Storbritannien. Att tillämpa nationell lag utanför eget rättsförvaltningsområde kallas extraterritoriell jurisdiktion, att ett lands lagar skall i särskilda fall även gälla i ett annat land.

Vissa länder har börjat att bryta mot detta, främst USA, men även EU och Sverige. Man kräver att de egna inhemska lagarna och åsikterna skall gälla även i andra länder. När det gäller USA, uppenbart ett steg i USAs strävanden att lägga under sig kontrollen av hela världen och etablera USA som en amerikanska global militärdiktatur.

Två av dessa USA lagar är Hong Kong Autonomy Act och Uyghur Human Rights Policy Act. Det finns naturligtvis inget som kan liknas vid en domstol, och USA, ibland med stöd av länder som USA kontrollerar – som Sverige, beslutar man godtyckligt att den amerikanska lagen är bruten av ett annat land och söker utdela bestraffning med sanktioner eller hotelser om repressalier. Ibland använder USA godtyckligt sin krigsmakt för att driva sin vilja igenom. När det gäller Kina är det baserat på helt fabricerade underlag som att miljoner Uighurer sitter i koncentrationsläger eller outtalat att Hong Kong skall betraktas som en oberoende stat där Kina inte skall tillåtas något inflytande, som dessutom naturligtvis ”demokratiskt” skall underordnas och styras av USA och UK precis som under kolonialtiden.

Vad som börjar bli intressant är diskussionerna som nu tar fart i Kina. Kina har hittills inte ägnat sig åt någon form av ”long-arm jurisdiction”, men nu diskuteras det alltmer på både hög och låg nivå inom Kina. Peking rekommenderas att börja utveckla extraterritoriell jurisdiktion som svar på USAs agerande i samma fråga. USAs extraterritoriella jurisdiktion och lagstiftning inriktar sig helt på att tvinga andra länder, som Kina, att följa och anpassa sig till USAs politik, och syftet är att ge USA ekonomiska och affärsfördelar och kunna utöva kontroll över andra stater.

Kina diskussionerna rör sig i första hand om att skydda kinesiska företag och investeringar utomlands mot övergrepp för att tillåta dom att utvecklas och förhindra stöld av immateriella rättigheter, industrispionage, affärshemligheter eller utsätta kinesiska företag för förödande och förlamande åtgärder som administrativa pålagor eller revisioner och granskning. USA speciellt har varit mycket aktiv på det området. Ett exempel är USAs angrepp på Huawei, WeChat och TikTok. ”Nationell säkerhet” är bara svepskäl. USA vill åt teknologin och stoppa företagens utveckling till förmån för egna företag.

USA är ju otroligt aktiv med att under ekonomiska och politiska hotelser införa sanktioner eller krav på andra länder baserade på egna lagar i USA. Exempel är Nordstream2, gisslantagandet av Meng Wanzhou, Sydkinesiska Havet, Assange, Xinjiang och Hong Kong, allt för att vinna militära, ekonomiska, affärs och politiska fördelar.

Kina vill även förhindra att utländska stater genom aktioner som utredningar, eller undersökningar försöker tvinga till sig information om kinesiska företags kunder, kontakter, teknologi eller affärshemligheter.

Kina har redan infört tuffare exportkontroller för att förhindra stölder av teknologi och affärshemligheter, som TikTok’s AI baserade algoritmer, uppenbart mycket riktade mot USA som varit mycket aktiv på de områdena.

Peking blockerade US Qualcomm från att ta kontrollen av Holländska IC-chip tillverkaren NXP.

En annan relaterad diskussion som pågår mer i skymundan på lägre nivå är hur Kina skall hantera den massiva mängd förfalskade ryktesspridning, fejknyheter, och spridning av falska rykten om Kina som pågår i väst. Hittills har Kina bara dementerat och utfärdat vitböcker.

Exempel är det grovt förfalskade informationen om ”omskolningsläger”, vilka inte ens existerar. De farligaste terroristerna sitter i förvar i högriskfängelser, vilket man tror rör sig om omkring 2,000 personer som USA har utbildat i Syrien för att som terrorister döda. Man har haft tre program för avradikalisering som omfattat lite under 3,500 personer och nu är avslutade. Resten är en mängd olika internatskolor för yrkes och vanlig skolutbildning där omkring 1.3 miljoner får utbildning årligen, och 90% får jobb direkt efter examen. Detta har varit mycket framgångsrikt och gjort lokalbefolkningen otroligt nöjda och tacksamma. Västmedia har intensivt målat upp en helt annan och falsk bild.

Lokalbefolkningen är överlycklig över utvecklingen, att terrorismen stoppats och att jobben och välfärden ökar lavinartat. Detta är förstahandsinformation direkt från de som berörs. Det rör sig om allt från service personal på hotell till gymnasiestudier som förberedelse till akademiska studier. Internatskolor är det normala i västra Kina, inte bara i Xinjiang. Det finns helt enkelt inte lärare för att driva lokala skolor alltid. Bristen på kvalificerade lärare är ett mycket stort problem i västra Kina.

Att falskrapportera och sprida falska rykten i Kina är kriminellt, och nu har frågan väckts om de utländska journalister som sysslar med sådan verksamhet skall kunna hållas ansvariga i kinesisk domstol, även om dom arbetar från ett annat land. För de som verkar inom Kina är det ju fullt möjligt. Bedragarna som lurade svenska pensionärer från Ukraina kan ju dras inför svensk domstol eftersom brottet begicks i Sverige trots att dom befann sig i ett annat land. Med samma resonemang kan svenska journalister som arbetar från Sverige dras inför domstol i Kina eftersom brottet begåtts i Kina, falsk ryktesspridning.

Svensk pressfrihet är ju oreglerad, det är helt lagligt att uppvigla, dreva, förfölja, trakassera och till och med driva driva folk till självmord. Journalister och media är inte ens ansvariga inför Sveriges normala rättsväsende i realiteten, inte ens personligt. I Kina är pressfriheten reglerad och sådant är olagligt och det vanliga rättsväsendet gäller samt personligt ansvar.

Det kan komma att medföra att både journalister som arbetar i Kina, och även journalister som arbetar utomlands, kan komma att kunna dras inför rätta i Kina, även om dom inte är närvarande fysiskt i Kina, om vad dom skriver bryter Kinas regler och lagar, och om det specifikt rör Kina.

Assange är ju ett sådant fall, USA anser att han bröt mot USAs lagar genom att ta befattning med och sprida hemlig handling, en lag som även Sverige har, även om han inte befann sig i USA. USA vill nu ha honom utlämnad för att ställs inför rätta i USA. Liknande kan komma att ske i Kina. Den reporter som sprider falska rykten om Kina, även om han befinner sig utomlands, kan komma att kallas till rättegång i Kina, och dömas. Även om Sverige knappast kommer att lämna ut personen kommer personen att bli internationellt efterlyst, och det kan bli väldigt besvärande. Här gäller i Kina personligt ansvar, det svenska systemet med ansvarig utgivare finns inte och kan inte tillämpas i Kina, och om skribenten inte kan identifieras blir det chefredaktören eller ägaren som hålls ansvarig. Lobbyorganisationer som Reportrar Utan Gränser lär inte få något inflytande.

Ett flertal länder har redan infört stränga lagar som skall skydda allmänheten mot falska nyheter, propaganda, för att styra åsikter och handlingar, eller uppvigling. I Sverige råder samma situation som i Tyskland 1933. Den som lyckas ta kontroll av propagandaapparaten kan styra politiken.

Vad som kommer att hända vet vi förstås inte, men det är sannolikt att Kina förr eller senare kommer att agera mot all den falska propaganda och falska ryktesspridningen som pågår. Troligtvis kommer det som alltid med Kina att bli en stegvis implementering. Vi som bor i Kina skulle välkomna att kunna dra utländska lögnare och lagbrytare inför rätta i Kina, precis som bedragarna i Ukraina.

Våran grupp kommer att fortsätta att hålla ett öga på svensk press, dokumentera överträdelser och falska nyheter och hålla relevanta myndigheter informerade. Just nu innehåller databasen omkring 8,000 sökbara artiklar och kontaktuppgifter.

KWANG (Signatur)
Artikeln kan fritt återges med angivande av källa, © CC0
Det förutsätts att texten inte redigeras, censureras, eller förses med pre- eller post kommentarer som förändrar intrycket.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.